HOE NU VERDER?

Hoe verder?

Eind februari heeft u onze nieuwsbrief # 9 ontvangen. Helaas met teleurstellend nieuws.

Ons verkeersplan is niet overgenomen door de gemeente. Behalve dat wij denken dat de verkeersveiligheid beter af zou zijn geweest met een-richtingsverkeer, was juist ook de vergroening van de wijk voor ons een belangrijk argument. Immers: hoe minder ruimte voor verkeer, hoe meer mogelijkheden voor extra groen. 

Het bewonersplatform bleek achteraf toch ook teleurgesteld over de mogelijkheden van vergroening. Er is nog geprobeerd om samen op te trekken richting gemeente, maar helaas is dat op niets uitgelopen. 

Voorlopig zien wij geen mogelijkheden meer om de gemeente op andere gedachten te brengen. De ambities van de gemeente voor onze wijk bleken minder dan wij gehoopt hadden. Maar wie weet: een volgend college en een nieuwe gemeenteraad ??????

De Intiatiefgroep Sphinx moet Groener houdt intussen de vinger aan de pols en is natuurlijk altijd bereid om te adviseren waar dat gewenst is. Als er wat te melden valt, sturen wij weer een Nieuwsbrief, maar de frequentie zal wat lager zijn.

Aan bewoners in onze buurt doen wij een oproep om bij de gemeente bijna-ongelukken en schades te melden. Ook het melden van fout parkeren is nodig om de leefbaarheid in de wijk te bewaken. De verkeersveiligheid in onze wijk is in het belang van iedereen!

Wat doen wij?

De Initiatiefgroep Sphinx moet Groener concentreert zich voorlopig op die appartementencomplexen waarvoor al een plan is ingediend bij de gemeente, t.w. Gustav, Miller en Les Mouleurs. Het plan voor Gustav is inmiddels goedgekeurd door de gemeente. Over Miller en Les Mouleurs vindt nog steeds overleg plaats tussen bewoners, CNME en gemeente.

Wij vertrouwen erop dat al deze plannen tot uitvoering komen. Vergroening in de directe omgeving van deze complexen is in ieder geval een eerste start, die misschien ook andere bewoners inspireert.

Belangrijk onderwerp van gesprek met de gemeente is nog de status van de groenstroken: binnen de definitie van geveltuinen valt een ruimte van 45 cm uit de gevel. Het beheer en onderhoud van die geveltuinen is dan ook de verantwoordelijkheid van bewoners. Diepere/bredere groenstroken vallen niet binnen die definitie en zijn daarmee voor de gemeente een openbaar plantsoen. De gemeente onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om deze definitie te verruimen. We hopen dat we, zodra hier duidelijkheid over is, snel aan de slag kunnen.

Daarnaast proberen enkele bewoners van Miller nog met de beheerder van het gebouw Faenza tot een plan te komen voor de noordkant van de Cassij. Wij hebben begrepen dat het groenvak?/speelveldje?/hondenuitlaatstrook? ingekort moet worden op last van de brandweer. Mogelijk dat hier dan nog een kans is om enkele bomen te plaatsen in combinatie met een fietsenrek. Deze grond is eigendom van de eigenaar van Faenza en er liggen leidingen onder.  Volgens de gemeente is het niet mogelijk om bomen in openbaar terrein aan de Cassij te plaatsen. 

Er worden nog een paar extra boombakken geplaatst aan de Frans Fouquetstraat en aan de Busschuttenpoort. Wij hadden gehoopt dat er ook op de Pikeursbaan bomen en bakken zouden komen, maar op de korte termijn lijkt dat niet te lukken.

De gemeente moet nog een aantal zaken in uitvoering brengen: het Kinderwetje en de verlengde Fourasschenstraat worden fysiek afgesloten voor autoverkeer en  enkele richtingsborden in de buurt (o.a. Cassij, verlengde Andriespoort) worden weggehaald.

 

Handhaven...

BIJNA-ONGELUKKEN, SCHADES, FOUT PARKEREN

Sphinx Zuid is na verwijdering van de verkeersborden, weer volledig tweerichting. De gemeente heeft toegezegd om dit besluit eventueel te herzien als er sprake blijkt te zijn van onveilige verkeerssituaties. Dit wordt beoordeeld aan de hand van incidenten in de buurt. Ernstige ongelukken waar de politie en ambulances aan te pas komen worden al centraal geregistreerd. Bijna-ongelukken en schades die door de verzekering kunnen worden afgedaan zijn niet automatisch bekend bij de gemeente. Het is verstandig om dit wel te melden bij de gemeente, zodat men een goed beeld krijgt van de feitelijke verkeerssituatie. U kunt b.v. melding doen bij www.mijn-melding.nl  ,een website van de gemeente of de app MijnGemeente.

Het melden van fout parkeren is ook verstandig. Handhaving reageert meestal snel en het voorkomt dat er straks een “gedoogsituatie” ontstaat en parkeren als vanzelfsprekend wordt gezien. 

EEN TELEURSTELLEND BESLUIT VAN B&W.

EEN TELEURSTELLEND BESLUIT VAN B&W

Afgelopen vrijdag heeft u een brief ontvangen van de Gemeente Maastricht.  In deze brief laat de gemeente weten wat zij met de uitkomst van 1,5 jaar bewonersparticipatie gaat doen. 

De besluiten van de gemeente Maastricht zijn duidelijk, de argumentatie ontbreekt. Een inhoudelijke discussie met argumenten over wat wel/niet mogelijk is en waarom heeft de gemeente niet willen voeren. Op de door ons ingediende plannen is, behalve met deze brief, niet gereageerd. Niet door de wethouder, niet door het college en niet door raadsleden. Het lijkt erop dat brieven van bewoners binnen deze gemeente niet beantwoord hoeven te worden, maar alleen voor kennisgeving aangenomen.

Het zo luid verkondigde participatiebeleid zit bij de gemeente kennelijk nog niet erg diep in de genen. 

WAT IS ER BESLOTEN?
 
  • De verkeersituatie blijft ongewijzigd, d.w.z. tweerichtingsverkeer. Behalve het Kinderwetje en de verlengde Fouraschenstraat, die worden afgesloten. Dat betekent dat aan de verkeersveiligheid niets wordt gedaan en kinderen dus nog steeds niet op straat kunnen spelen. Bovendien missen we daardoor substantieel ruimte voor vergroening. 
  • Er komen geen extra bomen in onze wijk Niet langs de Pikeursbaan, de Cassij en ook niet in de Frans Fouquetstraat. Ook in de volle grond, waar dit volgens ons wel degelijk mogelijk zou zijn komen geen bomen.
  • De boombakken die beloofd zijn aan buurt worden geplaatst op de Frans Fouquetstraat. Wij gunnen de ondernemers deze bakken, maar in ruil daarvoor zou er gezocht worden naar andere bakken voor o.a. de Pikeursbaan. De gemeente komt daar niet meer op terug.
  •  De drie bakken die genoemd worden in de brief van de gemeente, waren allang toegekend in het kader van de Burgerbegroting. Een sigaar uit eigen doos!
  • De locaties die wij hadden voorgesteld voor fietsnietjes zijn vrijwel allemaal afgewezen. Het is voor de gemeente Maastricht kennelijk eenvoudiger 900 nieuwe parkeerplaatsen te bouwen in Sphinx Noord dan te voorzien in een paar fietsparkeerplaatsen in de buurt. Hoezo voorrang voor fietsers en langzaam verkeer?
  •  Onduidelijk is wat er bedoeld wordt met extra (n.b. openbare!) groenstroken in de Fouraschenstraat, Cassij en Andriespoort. Worden de door bewoners al ingediende plannen niet meer op prijs gesteld? 

Toch nog iets positiefs.

  •   Positief is dat de ruimte voor geveltuinen wordt verruimd van 50 cm. naar 1.50 mtr. Bewoners die daar initatieven willen nemen kunnen dat doen. Maar de vergroening komt niet van de gemeente. Hoezo vergroening in Maastricht om iets te doen aan hittestress en wateroverlast?
  • Onderzocht wordt nog of er een boompje kan bij het begin van de Busschuttenpoort

HOE ZIET HET ERUIT?

Het handhaven van tweerichtingsverkeer maakt dat zowel de verkeersveiligheid als de vergroening minder effectief kunnen worden aangepakt.

De foto’s hieronder spreken boekdelen! Duidelijker kunnen we het niet uitleggen……..

BENT U OOK TELEURGESTELD LAAT HET DAN WETEN!

U zult begrijpen dat wij het resultaat van 1,5 jaar serieuze inbreng van bewoners erg teleurstellend vinden. 

We hebben ons geconformeerd aan de participatie-wensen van de gemeente.  Regelmatige nieuwsbrieven, huis aan huis flyers, een website, bewonersvergaderingen, transparantie over onze plannen.

Maar kennelijk vond de gemeente de berichten die binnen zijn gekomen bij de raad (bij ons niet bekend, het zou gaan om zo’n 60 handtekeningen ingezameld door het Bewonersplatform) zwaarwegender voor haar besluitvorming dan de bewonersvergaderingen met overwegend positieve respons van de bewoners. 

Er wordt in de brief van de Gemeente gesteld dat er meer bewoners zijn die tegen onze plannen zijn. Wij zijn benieuwd of het inderdaad zo is dat de meerderheid van bewoners tegen ons plan is.  Laat ons weten of u teleurgesteld bent door dit besluit van de gemeente en of u ons plan met eenrichtingsverkeer nog steeds steunt.  Mogelijk dat we hier nog wat mee kunnen. info@spinxmoetgroener.nl Al onze plannen zijn nog steeds in te zien op www.sphinxmoetgroener.nl.

Heeft u, samen met uw buren, plannen voor vergroening rond uw complex en wilt u weten hoe anderen dat hebben aangepakt, dan kunt u altijd nog bij ons terecht. U kunt natuurlijk ook terecht bij geveltuinen op de site van de gemeente Maastricht.

 

Wij wachten verder af, of en zo ja, met welke initiatieven de gemeente nog komt om wat te doen aan de vergroening van Sphinx Zuid.

 

Een veilig en groen 2025 voor alle bewoners van Sphinx Zuid

EEN VEILIG, GROEN EN MOOI 2025

VOOR SPHINXKWARTIER ZUID!

Wij wensen al onze buren een gezond en gelukkig 2025. Natuurlijk hopen wij nog steeds op meer groen in onze wijk, maar vooral ook op meer veiligheid op straat. Het zou mooi zijn als in 2025 de kinderen uit onze buurt op straat kunnen spelen, fietsen en skaten. Wij gaan uit van een groene wijk die rekening houdt met hittestress.

En zoals het hoort in een voetgangersgebied: voorrang voor voetgangers en fietsers……..

Dat zou in Maastricht toch ook moeten kunnen? Heel veel steden zijn ons voorgegaan met ambitieuze plannen. Het kan toch niet zijn dat Maastricht daar nog niet klaar voor is en achter blijft.

Wij gaan er vanuit dat we samen met de buurt een mooi resultaat kunnen realiseren. Maar het wordt wel een zaak van lange adem en doorzetten. We zijn er nog lang niet!

WAT ZIJN DE VERSCHILLEN VAN MENING?

De doelstelling van zowel de Initiatiefgroep als van het Bewonersplatform i.o. is :      

een groene en veilige wijk, waar bewoners zich prettig voelen. Op dat punt zijn we het met elkaar eens, maar…er zijn ook grote verschillen:

Wij de Initiatiefgoep gaan ervan uit dat:              

GROEN NIET ALLEEN HET WOONKLIMAAT ONDERSTEUNT MAAR OOK KAN BIJDRAGEN AAN  VEILIGE STRATEN

Om dat te bereiken staan wij andere oplossingen, maatregelen in de buurt voor:

  1. Eenrichtingsverkeer.

We zijn sterke voorstanders van een een verkeersplan op basis van eenrichtingsverkeer voor auto’s. Wij willen eenrichtingsborden bij de entree van het gebied aan de Maagdendries en daarna een inrichting van de straten die het fysiek vanzelfsprekend maakt om de logische eenrichtingsroute in het voetgangersgebied te volgen. Niet alleen vanuit een oogpunt van veiligheid maar ook omdat met eenrichtingsverkeer voor auto’s de ruimtelijke mogelijkheden voor vergroening enorm toenemen. Met eenrichtingsverkeer worden dus twee vliegen in één klap geslagen.

Snelheidsremmende maatregelen in tweerichtingsstraten d.m.v. betonnen legblokken met deksel zoals voorgesteld door het Bewonersplatform vinden wij een aanfluiting voor de wijk. Deze oplossing leidt tot nog meer verstening.

  1. Veiligheid van bewoners en niet de pakketbezorging is onze prioriteit.

Het argument dat met eenrichtingsverkeer meer autokilometers in de wijk optreden dan met tweerichtingsverkeer iis volgens ons onzin. Het zou dan met name gaan om pakketbezorgers die een keer rond moeten rijden als ze in verschillende straten moeten afleveren.

Nadere analyse m.b.t. afleveradressen in de wijk wijst uit dat in de praktijk dit nauwelijks voorkomt. Bovendien zijn er gelukkig volop ontwikkelingen die pakketbezorging via  rondrazende busjes zullen doen afnemen.

  1. Groen in de grond waar het kan, bakken waar het moet.

Wij zijn geen voorstander van groen in bakken. Simpel omdat planten en bomen in bakken bij lange na niet de concrete welzijnsplussen geven van planten en bomen in de volle grond. Soms kan het niet anders, bijvoorbeeld boven parkeergarages, maar vaak kan er meer dan in eerste instantie wordt aangenomen.

Waarom niet meer ambitie zoals in andere steden in Nederland? Het Bewonersplatform pleit voor stadsbosjes zoals het groentje bij het Misericordeplein (Lindenkruis) en het Fenikshof bij Belvederegebouw  Bij afronding van Sphinx Noord komt er over 10 jaar nog wat extra bij Loods 5 dat zou voldoende zijn. Het bewonersplatform noemt dit in hun voorstel aan de Raad: Urban Forests.

We spreken tenslotte de hoop uit dat de Gemeente Maastricht dit keer geen beslissingen neemt die geen of onvoldoende rekening houden met  het woonklimaat voor bewoners. Veel bewoners zijn enthousiast over de vergroeningsopties die er lijken te zijn en willen aan het werk. Laten we samen, bewoners en Gemeente, de kansen grijpen die er nu liggen en geen ondoordachte beslissingen nemen.

DE STAND VAN ZAKEN?

In onze vorige nieuwsbrief hebben wij u geïnformeerd over het overleg met Wethouder Aarts. Helaas was dit overleg niet erg bemoedigend. Op ons voorstel om samen met een verkeersdeskundige opnieuw te kijken naar het verkeersplan is niet ingegaan. De gemeente had graag gezien dat de bewoners er gezamenlijk uit zouden komen. Maar zoals vaker in buurten is 100% overeenstemming niet haalbaar. Dat is ook ons niet gelukt, de standpunten over de wijk lagen/liggen te ver uit elkaar.

In eerste instantie was Wethouder Aarts van plan om helemaal niets te doen: d.w.z. geen verkeersplan vast te stellen. Al snel bleek dat het zonder verkeersplan onmogelijk zou worden om de inmiddels door een aantal VVE’s ingediende groenplannen te beoordelen. Het gebruik van de straten als éénrichtingstraat, zoals voorgesteld door de Initiatiefgroep, of als tweerichtingstraat zoals het Bewonersplatform i.o. voorstaat, maakt nogal uit voor de mogelijkheid die er is om daadwerkelijk te vergroenen.

Tot dat inzicht is de gemeente nu ook gekomen. Er wordt daarom (ambtelijk) een voorstel voor het college van Burgemeester en Wethouders voorbereid om toch te komen tot een verkeersbesluit. Aanvankelijk zou dat nog voor de kerstperiode gebeuren. Helaas bleek dat niet haalbaar. Gemikt wordt nu op een besluit in januari.

Wat de inhoud van de voorstellen is, is niet met ons gedeeld. Het wordt dus afwachten. Wij hopen u binnenkort meer te kunnen vertellen over de plannen van de Gemeente. 

BRIEF AAN DE GEMEENTERAAD

Zoals u ook heeft kunnen lezen in de vorige nieuwsbrief hebben wij ons gericht tot de Gemeenteraad. Wij hebben eind november onze brief aangeleverd bij de Griffie. Helaas: wij hebben hier geen enkele reactie op gekregen. Vrijwel geen van de raadsleden of fracties heeft ook maar de moeite genomen om contact op te nemen. De brief is in het beste geval door de raadsleden voor kennisgeving aangenomen, maar misschien ook wel afgehamerd zonder dat ze gelezen is. Bij navraag bij de Griffie bleek ook dat een inhoudelijke beantwoording van een brief van burgers niet gebruikelijk is.

Het is teleurstellend dat een Gemeenteraad die zich zo uitdrukkelijk uitspreekt voor betrokkenheid van burgers en bewonersinitiatieven het zo laat afweten.

Teleurstellend ook omdat het onderwerp vergroening van de stad en voorrang voor voetgangers en fietsers politiek gezien een aandachtspunt is wat ook in de Gemeenteraad van Maastricht als belangrijk wordt gezien.

20241118 Raadsadres

ARTIKEL IN DE LIMBURGER

Op 1 januari opende de Limburger het nieuwe jaar o.a. met een artikel over Sphinx Zuid. Hieronder een link naar dit artikel. Hoopgevend is dat zowel het Bewonersplatform i.o. als de Initiatiefgroep vinden dat het Sphinxkwartier Zuid vergroend moet worden!

Onze plannen verschillen, maar we hopen allemaal dat we in 2025 de eerste resultaten gaan zien!

Artikel in de Limburger

 

TELEURSTELLEND OVERLEG JOHN AARTS

Het overleg met Wethouder Aarts met Sphinxkwartier moet Groener en het Bewonersplatform i.o. op 8 november is voor de Initiatiefgroep op een grote teleurstelling uitgelopen.  

Sphinxkwartier moet Groener heeft tijdens dit overleg nog eens duidelijk haar uitgangspunten op tafel gelegd:

  • voorafgaand aan groenplan is een duidelijk verkeersplan nodig
  • de huidige verkeerssituatie is onveilig, auto’s rijden te hard
  • er is te weinig afstand van de huisdeuren. 
  • Ouders durven hun kinderen niet op straat te laten spelen.

Uitgangspunt in ons plan is eenrichtingsverkeer in combinatie met slimme vergroening waardoor veiliger en aangenamere straten ontstaan. Met dit uitgangspunt ontstaat optimale ruimte voor vergroening. 

Een aantal bewoners uit de Busschuttenpoort heeft, daarin gesteund door het Bewonersplatform i.o., tijdens deze bijeenkomst bezwaar gemaakt tegen het Verkeersplan. Een groot aantal bewoners was het echter wel eens met onze plannen.

De Initiatiefgroep Sphinx moet Groener heeft op 15 oktober bij de Gemeente een haar plannen (Verkeersplan en daarop gebaseerd Groenplan) voor de gehele wijk ingeleverd. Daarbij hebben wij, gelet ook op de geluiden uit de bijeenkomst van 1 oktober, de gemeente opgeroepen om haar deskundigheid in te zetten om te komen tot een goede analyse van ons verkeersplan. 

Voor Aarts was dit aanleiding voor het overleg op 8 november. 

Helaas was de bijeenkomst voor ons meer dan teleurstellend:

  • De gemeente gaat niets doen met het verkeersplan. De situatie in de wijk blijft hetzelfde! Sterker nog binnenkort gaat ook de brede Pikeursbaan open voor verkeer. Zodra de werkzaamheden aan de Maagdendries afgerond zijn, zal deze straat worden opengesteld voor inkomend en uitgaand verkeer. 
  • Het Groenplan is nog steeds niet besproken in de commissie IOOR. Wanneer dit wel gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Of er bomen komen in de wijk valt nog te bezien.
  • Bewoners mogen wel al plannen indienen bij de gemeente voor hun eigen complex. Een aantal VVE’s zal dat zeker ook gaan doen. Deze plannen moeten dan wel beoordeeld worden zonder dat er een verkeersplan aan ten grondslag ligt. Wij zijn daarom erg benieuwd naar het oordeel over de plannen. We wachten dat af!

Behalve dat we inhoudelijk erg teleurgesteld zijn, zijn we vooral ook teleurgesteld omdat een participatietraject op initiatief van bewoners, en georganiseerd door bewoners, volstrekt genegeerd wordt. De energie die er gestoken is in wijkbijeenkomsten, nieuwsbrieven en overleg met bewoners en de betrokkenheid van bewoners bij die bijeenkomsten zijn voor John Aarts kennelijk niet van belang. 

Ook het beleid van de gemeente om hittestress tegen te gaan, te vergroenen en in buurt voorrang te geven aan fietsers, voetgangers en spelende kinderen kan met een flinke korrel zout genomen worden. 

Wij zullen nog een oproep doen aan de gemeenteraad fracties om onze plannen serieus te nemen. Wij hopen dat de gemeenteraad haar eigen beleid wel serieus neemt en de wethouder nog op andere gedachten kan brengen.

Hoe verder na buurtbijeenkomst van 1 oktober

VERSLAG EN VERVOLG 1 OKTOBER 

 De buurtbijeenkomst van 1 oktober ligt al weer even achter ons en bleek een stuk roeriger dan de andere bijeenkomsten. Hierbij vindt u het verslag van deze bijeenkomst. Ook voegen we de presentaties voor deze avond bij.

Verslag Buurtbijeenkomst 1 oktober 2024

Bewonersvergadering Sphinx Zuid_01102024

Tijdens de bijeenkomst bleek dat Groenplan werd steeds breed werd gedragen. De wijzigingen die werden voorgesteld: geen bomen aan de noordzijde Pikeursbaan, zijn in onze definitieve plannen overgenomen.
Binnenkort hebben wij overleg met de bewoners van Andriespoort-Noord over ons plan voor die straat.
Duidelijk is dat een aantal bewoners, m.n. uit de Busschuttenpoort bang is voor extra verkeersdruk door ons plan voor hun deel van de buurt en daarom pleiten zij voor twee richtingsverkeer in de hele buurt.

In dit bericht willen wij u informeren over de stappen die zijn gezet na de buurtbijeenkomst en wat het verdere vervolg is. 

AANBIEDING PLANNEN

Op 11 oktober hebben wij de eindversie van onze plannen schriftelijk aangeboden aan Wethouder Aarts. Daarin blijven wij bij ons uitgangspunt eenrichtingsverkeer, d.w.z. inrijden via Busschutenpoort en (deels i.v.m. de garage) Andriespoort, uitrijden via Andriespoort en Pikeursbaan. Wij zijn ervan overtuigd dat dit meer mogelijkheden biedt voor verkeersremmende maatregelen, maar bovendien veel meer ruimte biedt voor vergroening van onze wijk. Immers, met eenrichtingsverkeer is er veel meer plaats voor groen.

Wij hebben in de voorbereiding van onze plannen uitvoerig overleg gehad met de verkeersdeskundige van de gemeente. Volgens deze verkeersdeskundige zijn er geen bezwaren tegen ons plan. Gelet op de vergadering van 1 oktober vinden wij dat om tot een eindbeoordeling te komen  toch nog eens een gedegen analyse nodig is door deskundigen.

De inrichting is sowieso een proef, dat is zo afgesproken in het overleg van 11 september met Wethouder Aarts. Gelet op deze afspraak en de afspraak om na een jaar de effecten te evalueren, is het bovendien wenselijk om te beschikken over meetgegevens in de huidige situatie en de situatie na verloop van een jaar. Dat maakt het mogelijk om op basis van objectieve gegevens na een jaar de balans op te maken. Wij, als bewoners, hebben daarbij ondersteuning van de gemeente nodig en we hebben die vraag dan ook bij de Wethouder neergelegd.  Het is naar onze overtuiging nu tijd dat de gemeente aan de slag gaat en besluiten gaat voorbereiden.

Wij hopen dat de gemeente serieus op onze plannen reageert. Er is in de afgelopen 1,5 jaar door een groot aantal bewoners uit de buurt veel energie gestoken in de totstandkoming van de plannen. Het zou zonde zijn als dit bewonersinitiatief niet gehonoreerd zou worden.

20241011 Aanbiedingsbrief Weth. Aarts

SPHINX MOET GROENER eindversie plannen

MASTERPLAN GROEN

 

OVERLEG WETHOUDER AARTS, 11 september en 8 NOVEMBER

Zoals al werd aangegeven tijdens de buurtbijeenkomst is de gemeente van mening dat de Initiatiefgroep Sphinx moet Groener eruit moet komen met het Bewonersplatform i.o.. dat zegt bewoners te vertegenwoordigen die niet instemmen met ons voorstel voor eenrichtingsverkeer.

Daarover het volgende: Op 11 september, dus vóór de buurtbijeenkomst, heeft er al een overleg plaatsgehad met de gemeente Maastricht (wethouder Aarts – Vivianne  de Groot en Odette Creusen) met twee vertegenwoordigers van Buurtplatform Belvédère en twee leden van de Iniitiatiefgroep Sphinx moet Groener.

Bij de wethouder leek het erop dat wij overeenstemming hadden bereikt. Het verslag van deze bijeenkomst, gemaakt door een van de aanwezige ambtenaren, bevestigde dat ook. Helaas kregen wij ruim een week na deze bijeenkomst telefonisch bericht van de betrokken ambtenaar dat het Bewonersplatform toch niet akkoord ging met de conclusies zoals verwoord in het verslag. Tot op heden hebben wij, ondanks aandringen bij de gemeente, nog niet gezien wat er gewijzigd zou moeten worden in dit verslag. Wij wachten de voorstellen voor wijziging daarom nog af. 

Wij vinden het vervelend, dat we ondanks, dit gesprek met John Aarts toch nog niet de ook door ons voorgestane overeenstemming hebben bereikt. 

Inmiddels hebben wij opnieuw een uitnodiging gekregen voor een gesprek met de wethouder. Volgens de uitnodiging wil de wethouder  beide besturen op de hoogte brengen van zijn besluit rondom het verkeers- en groenplan voor Sphinx Zuid.

Wij houden u op de hoogte van de uitkomst van dit gesprek

BUURTBIJEENKOMST OP 1 OKTOBER, SNS GEBOUW 19.30 UUR.

Beste buurtbewoners,

De al eerder aangekondigde buurtbijeenkomst kan doorgaan! Op 1 oktober organiseert de Initiatiefgroep Sphinx moet Groener opnieuw een bijeenkomst voor alle buurtbewoners.

Onze laatste bijeenkomst was op 31 maart dit jaar. Na die tijd is er hard gewerkt aan de uitwerking van de plannen. Er is overleg gevoerd met de gemeente over het Verkeersplan en het Groenplan. We hebben met verschillende VVE’s en vertegenwoordigers van de bewoners overleg gehad over onze plannen. Bewoners hebben suggesties aangedragen die zijn verwerkt in de plannen. Op 11 september hebben we een overleg gehad met wethouder Aarts en twee vertegenwoordigers van het Buurtplatform Belvedère.  

Dat betekent dat we nu op 1 oktober concrete en uitgewerkte plannen aan u kunnen voorleggen. U kunt de plannen en de toelichting vinden op onze website. Met deze plannen kunnen we een aantal belangrijke doelen voor onze buurt realiseren:

    VEILIGER VERKEER

    • door éénrichtingsverkeer
    • snelheidsvermindering dankzij vergroening

    MEER GROEN

    • meer bomen in de volle grond
    • boombakken
    • meer geveltuinen

    Na deze wijkbijeenkomst, waar ook vertegenwoordigers van de gemeente bij aanwezig zijn, gaan wij de plannen formeel indienen bij de gemeente. 

    De bijeenkomst wordt opnieuw gehouden in de SNS-bank onder het Eiffelgebouw en begint weer om 19.30. U bent van harte welkom en we rekenen opnieuw op een grote opkomst. 

    Het Verkeerscirculatieplan

    De Initiatiefgroep Sphinxkwartier moet Groener had op 11 september een overleg met de gemeente Maastricht (wethouder Aarts – Vivianne  de Groot en Odette Creusen) en twee vertegenwoordigers van Buurtplatform Belvédère.

    N.a.v. onze discussie en nadere uitleg waarom éénrichtingsverkeer in het voetgangersgebied het meest veilig is en hoe we het aantal verkeersbewegingen zo beperkt mogelijk kunnen houden, hebben we in deze bijeenkomst vastgesteld dat daarvoor de Dr. Frans Fouquetstraat moet worden ingericht als centrale voetgangers- en fietsverbinding tussen de Frontensingel en Boschstraat.

    Hier is dan geen gemotoriseerd verkeer toegestaan. 

    Naast het eerdere voorstel om de verlengde Frans Fouraschenstraat (Oost) en Het Kinderwetje af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, kan dan ook Rerum Novarum en de Pikeursbaan Noord vanaf de Cassij worden afgesloten. Ook de Andriespoort Noord tussen Fouraschenstraat en Cassij zou in dit plan autovrij kunnen worden. 

    Hierdoor blijven alle voordeuren van de woningen en de ingangen van de appartement complexen bereikbaar voor bezorgdiensten, hulpverleners, etc.

    Zo zal het verkeersbewegingen drastisch afnemen en onze wijk verlost worden van het “zoek” verkeer. Door onze vergroeningsvoorstellen samen met de verkeersremmende maatregelen zal de verkeersveiligheid in onze wijk toenemen.

    De Initiatiefgroep Sphinx moet Groener is blij dat we met de gemeente en het Bewonersplatform Belvedere tot overeenstemming konden komen over dit voorstel. Het plan heeft uiteraard gevolgen voor al onze bewoners. Dat zal zeker even wennen betekenen. We hebben daarom afgesproken met de gemeente dat we de nu voorgestelde verkeerscirculatie na een jaar gaan evalueren met alle bewoners. Dat jaar gaat in vanaf het moment dat de groenplannen en de snelheid remmende maatregelen zijn uitgevoerd. Pas na de evaluatie van deze pilot wordt de verkeerscirculatie definitief vastgesteld.

    Hieronder vindt u een schematische weergave van het verkeerscirculatieplan

    Het Masterplan Groen

    Het Masterplan Groen is inmiddels besproken met ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud en die weten wat er in de ondergrond zit. Omdat wij daar zelf in de uitwerking al rekening mee hebben gehouden leken er niet veel onoverkomelijke bezwaren tegen het plan. Wel wordt er kritisch gekeken naar bomen in de volle grond. Belangrijk is b.v. de keuze voor het type boom.

    Er zijn inmiddels plannen ingediend door verschillende VVE’s. Het Centrum voor Natuur en Milieu gaat op basis van het Masterplan Groen al bekijken welk type beplanting geschikt is voor b.v. geveltuinen en groenbakken, maar ook welk type boom het beste past in onze buurt. Het CNME kan bewoners en VVE’s adviseren over de aanplant.

    Een van de belangrijkste issues waar de Initiatiefgroep zich nog sterk voor wil maken is de aanplant van bomen in de volle grond in de Pikeursbaan en op de Frans Fouquetstraat. De uiteindelijke afronding van het plan Sphinx-Noord laat zeker nog wel 10 jaar op zich wachten. De Frans Fouquetstraat leent zich fantastisch voor een mooie rij bomen, die over 10 jaar al een mooi volume hebben en daarmee de centrale as in de wijk en naar het Eiffelgebouw en Bassin vormt. Bomen in de volle grond zijn het beste wapen tegen hittestress. Bovendien krijgen we daardoor een mooie promenade in het midden van onze wijk.

    Ook ons Masterplan Groen moet uiteindelijk beoordeeld worden door de gemeente. Hieronder vindt u een link naar het voorstel Masterplan Groen.

    voorstel Masterplan Groen

     

    VOETGANGERSGEBIED

    Wat betekent dat?

    Het blijkt dat lang niet iedereen op de hoogte is van de regels in een Voetgangersgebied. Of de regels wel kent, maar zich er niet aan houdt. Dat is vervelend want daarmee is de veiligheid in de buurt voor voetgangers en vooral ook voor kinderen in het geding. Daarom hieronder nog even kort wat een voetgangersgebied betekent:

    • De toegang tot de voetgangerszones is beperkt tot voetgangers. 
    • fietsers hebben wel toegang zoals bij voertuigen die moeten 
    • laden/lossen is toegestaan en taxi’s voor het in- en uitstappen van personen).
    • parkeren is niet toegestaan.
    • De maximumsnelheid is 15 km/u 
    • Voetgangers en spelende kinderen hebben hier dezelfde rechten als automobilisten.

    Bewoners van onze buurt hebben allemaal belang bij de verkeersveiligheid in de buurt. Parkeer daarom niet in de straat, probeer zoveel mogelijk uw boodschappen met de lift uit de parkeergarage naar boven te brengen, wijs uw bezoek op deze regels en probeer zoveel mogelijk pakketjes te laten bezorgen bij de ophaalpunten in de buurt. Het zijn er meer dan u denkt. Zelf ophalen betekent minder verkeersbewegingen in de buurt.

    MASTERPLAN GROEN IN EINDFASE

    BUURTBIJEENKOMST gepland op 1 OKTOBER

    Onze volgende buurtbijeenkomst is gepland op 1 oktober.  Zet deze datum alvast in uw agenda. De bijeenkomst wordt opnieuw gehouden in het SNS gebouw.

    Wij maken wel een voorbehoud bij deze datum: Ons voorstel voor het Masterplan ligt nu bij een ambtelijke commissie van de gemeente. Deze commissie zal het plan toetsen op technische haalbaarheid. Wij verwachten dat het advies van deze commissie IOOR (Integraal Overleg Openbare Ruimte) eind augustus/begin september gereed is.

    Het voorstel Masterplan zoals ingediend voor een toets door de gemeente vindt u hierbij: 2024-08-06 voorstel Masterplan spinx moet groener

    Wij willen tijdens de buurtbijeenkomst het Masterplan Groen aan bewoners voorleggen, maar wel met het advies van de gemeente. Wij gaan geen plannen voorleggen die achteraf technisch niet haalbaar zijn. Vandaar ons voorbehoud. Wij houden u in ieder geval tussentijds op de hoogte of 1 oktober haalbaar is.

    De uitnodigingen voor de buurtbijeenkomst worden opnieuw huis aan huis verspreid. Wilt u ze digitaal ontvangen; dan kan dat. Kent u mensen in de omgeving die ook de digitale nieuwsbrief willen ontvangen, stuur hem dan door of laat ze zich inschrijven op sphinxmoetgroener@gmail.com.

    HET MASTERPLAN GROEN

    Wat willen wij bereiken met het Masterplan Groen? VEILIGHEID!

    De belangrijkste aanleiding voor ons initiatief is het zorgen voor een veilige buurt. De inrichting van onze buurt, ondanks dat het een voetgangersgebied is, biedt vooral ruimte voor auto’s. Er wordt te hard gereden en er wordt nog steeds geparkeerd. Dat levert gevaarlijke situaties op voor voetgangers, fietsers en vooral kinderen zijn kwetsbaar.

    Daarnaast is onze buurt gebouwd in een tijd waarin het woord hittestress nog nauwelijks bekend was. We zien in de afgelopen jaren de temperaturen stijgen, regenbuien fors toenemen. Vergroening in de buurt is een must, daarmee kunnen we deze problemen beter managen.

    HET MASTERPLAN

    Met de uitgangspunten VEILIG, LEEFBAAR EN GROEN, heeft de werkgroep Groen de eerste contouren voor een groenplan uitgewerkt. Deze contouren zijn op eerdere buurtbijeenkomsten al gepresenteerd aan bewoners. Vervolgens is  in de eerste helft van 2024 contact gezocht met VVE’s, beheerders van complexen en bewoners van huurwoningen met de vraag om aan te geven wat zij in de directe omgeving van hun complex aan vergroening zouden willen zien.

    Dat heeft geleid tot een aantal concrete invullingen rond de complexen Gustav, Sphinxtuinen, Les Mouleurs, Recamier, de woningen aan de Pikeursbaan en Miller Op basis van deze binnengekomen reacties kon een deel van de kaart al verder worden ingevuld.  De eigenaar van Faenza heeft aangegeven om eerst initiatieven in de wijk af te wachten. De VVE van Cielo en de bewoners van de Parkwoningen in de Frans Fourachestraat hebben op dit moment nog geen concrete voorstellen aan ons kenbaar gemaakt.

    Wat zijn de randvoorwaarden van het plan?

    Er is nauw overleg geweest met de gemeente over de mogelijkheden en de randvoorwaarden: de landschapsdeskundige, de verkeersdeskundige en de projectleider van de gemeente hebben daarvoor input geleverd.

    De (on-) mogelijkheden zijn sterk bepaald door de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen, riolering, en parkeergarage), maar ook verkeerstechnische zaken spelen een rol (minimale straatbreedte, bochten etc.) Op dit moment vindt een laatste technische toets plaats in een commissie van de gemeente.

    In het plan is rekening gehouden met de randvoorwaarden. Een eerste reactie van de gemeente wordt eind augustus verwacht. Op onze website kunt u straks in detail lezen welke die randvoorwaarden zijn. Medio september wordt de kaart geplaatst op de website.

    Bent u geïnteresseerd in de randvoorwaarden? Ga dan naar de pagina Groen. Groen

    Wat is het Masterplan?

    Het Masterplan is in feite een handleiding, een basiskaart aan de hand waarvan bewoners in de buurt kunnen invullen hoe zij in hun directe omgeving de vergroening van de buurt vorm kunnen geven. Het geeft de kaders aan van wat er kan en welke randvoorwaarden er gewerkt zijn. Initiatieven van bewoners kunnen op basis daarvan (ook in de toekomst) worden uitgewerkt. De gemeente en het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie kunnen u daarbij helpen.

    BUURTBIJEENKOMST 1 OKTOBER SNS BANK

     1 OKTOBER IN DE SNS BANK.

     ZET IN UW AGENDA

    Onze volgende buurtbijeenkomst is op 1 oktober.  Zet deze datum alvast in uw agenda. De bijeenkomst begint om 19.30 en wordt opnieuw gehouden in het SNS gebouw.

    Op deze avond zullen we het Masterplan Groen aan u voorleggen. De Werkgroep Groen is inmiddels zo ver, dat de laatste puntjes op de i gezet kunnen worden. Op 1 oktober kunnen we u dan ook het plan voor vergroening van Sphinxkwartier Zuid in samenhang met een verkeerscirculatieplan presenteren.

    Wij gaan ervan uit dat we deze avond tot een defintief plan kunnen komen. Wilt u nog iets aanvullen, heeft u nog suggesties? Kom dan naar de bijeenkomst. We zullen de plannen tijdig op deze website publiceren. In de Nieuwsbrief plaatsen we opnieuw een link naar plannen die dan op de website zijn geplaatst. 

    De uitnodigingen worden begin september opnieuw huis aan huis verspreid. Wilt u ze digitaal ontvangen; dan kan dat. Meldt u dan aan voor de digitale nieuwsbrief op sphinxmoetgroener@gmail.com.

    Op de pagina groen vindt u meer informatie over de stand van zaken van het Masterplan Groen.

     

    DE VAKANTIES KOMEN ERAAN!

    De vakanties gaan binnenkort beginnen! Voor die tijd daarom nog hierbij  een korte stand van zaken en aankondiging van de volgende buurtbijeenkomst.. 

    De initiatiefgroep Sphinx moet Groener organiseert 1 oktober  opnieuw een wijkbijeenkomst. U ontvangt voor die tijd natuurlijk nog een uitnodiging. Op avond zullen we in ieder geval ons voorstel voor een Masterplan Groen aan u voorleggen en we kunnen u waarschijnlijk informeren over hoe het Verkeersplan ervoor staat. Heeft u in de komende maanden nog leuke ideeën voor groen in de wijk? Inspireert uw vakantieadres u? Laat het ons weten, misschien kunnen we dit dan meenemen in ons Masterplan.

    VERKEERSPLAN

    Het voorstel van de Initiatiefgroep voor het verkeer in onze buurt, ligt ter beoordeling bij de gemeente. De uitgangspunten voor dit plan is op de eerste plaats het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt. Dit zijn ook de voorstellen die wij besproken hebben op de buurtbijeenkomsten van 28 november 2023 en 16 januari 2024. Deze zijn in te zien op onze website en ook in onze nieuwsbrieven hebben wij u daarover geïnformeerd. Omdat onze buurt een voetgangersgebied is, is de gemeente geen voorstander van het plaatsen van verkeersborden. De redenering is: het is voetgangersgebied. In principe mogen er alleen voetgangers komen en voor zover er auto’s komen mag er alleen stapvoets gereden worden. De huidige eenrichtingsverkeersborden zijn geplaatst door de gemeente tijdens de bouwperiode en worden uiteindelijk verwijderd. Deze borden zouden anders suggereren dat in het voetgangersgebied ook autoverkeer is toegestaan.

    We weten uit ervaring dat een Voetgangersgebied op deze manier niet werkt: bezorgers, maar ook bewoners rijden volop in onze buurt. De maximale snelheid (stapvoets rijden), rijrichtingen en niet parkeren bestaan alleen in theorie. Er wordt te hard gereden en ook niet gehandhaafd. Dus waarom zou je je iets aantrekken van de verkeersregels/c.q. gedragsregels.

    Omdat wij het belangrijk vinden dat onze buurt veilig is voor voetgangers, en kinderen op straat moeten kunnen spelen, zijn wij ervan overtuigd dat alleen fysieke maatregelen helpen. Dat betekent éénrichtingsverkeer (waardoor versmalling van de straten mogelijk is), het verkeer dwingen stapvoets te rijden en b.v. door boom- en plantenbakken of andere groenblokkades het inrijden van een bepaalde richting onaantrekkelijk/onlogisch te maken. Daarmee kunnen we twee vliegen in één klap slaan. We kunnen het namelijk niet alleen veiliger maken, maar ook gebruiken om de buurt te vergroenen. Door de versmalling van de straat en het plaatsen van bakken en groenvakken kan het veiliger worden en kan er meer groen komen in onze buurt.

    Inmiddels zijn een aantal mensen uit de buurt recent tegenacties begonnen, omdat ze het niet eens zijn met ons verkeersplan.Wij hebben de bewoners die andere plannen beter vinden, uitgenodigd om hun plan zo snel mogelijk verder uit te werken en met ons te delen. Gelet op de gedeelde uitgangspunten, (een veilige buurt en een groene buurt), hopen we met één gezamenlijk plan naar de gemeente te kunnen gaan.

    Hoe gaat het nu verder met het Verkeersplan?

    De Initiatiefgroep heeft overleg met de gemeente over ons voorstel. Tot nu toe is daar door de gemeente positief op gereageerd. De gemeente zal uiteraard ook andere verkeersvoorstellen van de buurt meenemen in haar uiteindelijke verkeersplan. Dat verkeersplan wordt vastgesteld nadat alle bewoners kans hebben gehad hierop te reageren. Hiervoor worden alle bewoners nog met een huis- aan huisbrief door de gemeente geïnformeerd. Wij verwachten dat deze formele procedure door de gemeente wordt opgestart na de vakanties

    MASTERPLAN GROEN

    Inmiddels is er door de Werkgroep Groen hard gewerkt aan een concept-Masterplan Groen. Dit plan gaat uit van versmalling van de straten. Wij hebben hiervoor uitvoerig overleg met de Landschapsarchitect/ buitenruimteontwerper van de gemeente. Uitgangspunt is een basiskaart van de gemeente met daarop exact aangegeven waar alle kabels en leidingen liggen, waar rioleringen liggen en de grenzen van de parkeergarage. Op basis daarvan zijn zones aangegeven waar vergroening in de volle grond mogelijk is, geveltuinen en snelheidsremmende groenblokkades kunnen worden aangelegd (hoe breed en hoe diep). Er is ook gekeken naar brandkraanaansluitingen, lage ramen, kastjes voor gevelverlichting etc. De verkeersdeskundige heeft ook vanuit haar deskundigheid naar het plan gekeken (toegankelijkheid hulpdiensten, draaicirkels, bochten etc.).

    We hebben met de beschikbare informatie ook alle VVE’s en huurders aangeschreven met de vraag of zij suggesties en ideeën hebben. Een aantal VVE’s heeft ons geïnformeerde over hun wensen en die zijn verwerkt in de plannen.

    Hoe gaat het nu verder?

    Het concept Masterplan groen wordt verder afgerond en is waarschijnlijk eind augustus beschikbaar. Wij gaan dat dan presenteren op een buurtvergadering in oktober.

    Het plan moet dan nog beoordeeld worden door een Intern Overleg Openbare Ruimte, een commissie van de gemeente. De gemeente zal vervolgens gaan zoeken naar financieringsmogelijkheden, waarbij het uitgangspunt is dat de gemeente het straatwerk in de openbare ruimte voor haar rekening neemt: (bakken graven, aarde storten, randen aanbrengen, beplanting leveren, bomen planten etc.) Het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie zal bewoners adviseren bij de plantenkeuze.

    Wij sluiten niet uit dat niet alles in één jaar gefinancierd kan worden. Een gefaseerde uitvoering is dan ook geen ramp. Daar waar al concrete plannen zijn, kunnen we misschien al wat eerder aan de slag. Misschien inspireert het ook andere bewoners om met plannen te komen.

    PLANTENBAKKEN

    De vijf plantenbakken van de Maagdendries zijn nu tijdelijk geparkeerd aan de Frontensingel. De bakken blijken groter dan we hadden ingeschat en hebben dus behoorlijk wat ruimte nodig. Het eerder gepresenteerde plan hebben we daarom gewijzigd.  We stellen voor om, gelet op de benodigde ruimte, twee bakken te plaatsen op de Pikeursbaan, twee op de Cassij en één bak op de Busschuttenpoort (bij de blinde gevel vlakbij de Cassij)

    We zijn nog in gesprek over twee boombakken uit de Burgerbegroting. Heeft u ideeën: laat het ons weten!